Superhelden stimuleren zelfmanagement

Wat zouden de Troetelbeertjes doen om zelfmanagement te bevorderen? Dat vroeg ik me laatst hardop af in een bijeenkomst van de werkplaats zelfmanagement. Daar bedachten we kansrijke oplossingen door ons te verplaatsen in onze favoriete superhelden. Oplossingen waar we met traditionele methoden niet op waren gekomen. Vanuit de overtuiging dat dezelfde aanpak leidt tot dezelfde oplossingen en een nieuwe aanpak tot verrassingen.

Een kei in zelfmanagement ondersteunen

Als kind was ik dol op de Troetelbeertjes. En nu nog blijkt vooral ‘Hartebeertje’ een bron van inspiratie als het gaat om het ondersteunen van zelfmanagement. Hartebeertje is een maatje en verbinder pur sang. Hij ziet overal een positieve kant in, ook als het even tegen zit. En als het nodig is, vraagt hij zijn collega-Troetelbeertjes om raad. Steeds vanuit ieders eigen rol. Altijd gericht op het versterken van de eigen kracht van degene die een beroep op hem doet. Een luisterend oor, een maatwerker, een coach, oftewel: een kei van een zelfmanagementondersteuner!

Hartebeertje blogserie zelfmanagement in de praktijk

Pippi Langkous en Winston Churchill

In de werkplaats doen zorggroepen en zorgverleners ‘burgerlijk ongehoorzaam’, net als Pippi Langkous. Ze gaan uitproberen, vallen en opstaan en al doende leren. En net als Churchill helder communiceren, zonder te lief te zijn. Dat leidt tot een andere aanpak. Een aanpak die de deelnemers in de werkplaats ook nog eens met lego in scene hebben gezet. Een creatieve manier, die tot nieuwe inzichten leidde. Welke dat zijn? Dat lees je in de komende blogs van de deelnemende zorggroepen.

Consulten anders inrichten

We staan in de werkplaats expliciet stil bij de ervaren tijdsdruk van zorgverleners. Wat een verademing! Zowel voor mijzelf als voor de betrokken zorgverleners. Zij voelen zich gehoord en komen vervolgens zelf met ideeën om onder meer de consulten anders in te richten. Voorheen zou ik als adviseur met suggesties zijn gekomen. De ervaren werkdruk was dan nog wel eens reden voor weerstand. Nu draaien we het om. En komen we samen op oplossingen, die tegemoet komen aan die tijdsdruk en aan de wensen van ervaringsdeskundigen. Met als resultaat dat standaard consulten van 20 minuten niet langer leidend zijn.

Hartebeertje zegt: ‘Zorgverleners.... straal!!!’

Want wat is het voor patiënten frustrerend als je zo je best doet en als het dan toch soms gewoon even niet lukt. Dat je dan een zorgverlener treft die alleen oog heeft voor controles. En soms ook nog een belerend gesprek. Nee, dan liever iemand als Hartebeertje, die naast je gaat staan, met je meedenkt en die het protocol af en toe loslaat.

En verder…

Volgende keer lees je meer over de ervaringen en inzichten die de drie zorggroepen tot nu toe in de werkplaats opdeden. Vanuit het perspectief van een betrokken ervaringsdeskundige, zorgverlener en projectleider - en hun superhelden! - nemen we je mee in de eerste stappen op weg naar een ander ontwerp voor zelfmanagement in praktijk. En de oplossingsrichtingen en eindproducten van de werkplaats? Die volgen in de 2e blogserie in juni!

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten