Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk

Praktijkondersteuner Carola de Ridder past in haar praktijk graag motiverende gesprekstechnieken toe. Carola: ‘Je krijgt een heel ander gesprek. Voor mij is het dé manier om gezondheidswinst te bereiken.' Lees het interview.

Als Carola de Ridder een patiënt vraagt: ‘Heeft u moeite met het innemen van uw medicijnen?’, zeggen negen van de tien patiënten ‘Nee’. Het ligt op dat moment voor de hand om het onderdeel ‘medicijngebruik’ van het protocol af te vinken. Carola vraagt vaak nog even door: ‘Vergeet u wel eens uw medicijnen?’ ‘Af en toe’, zeggen sommige mensen dan. ‘En dan informeer ik verder’, vertelt Carola: ‘Wanneer vergeet u die medicijnen, op welk moment van de dag? En om welk medicijn gaat het precies? Door het stellen van die vragen krijg ik meer inzicht in de patiënt.’

Motiverende gesprekstechnieken
Foto: stockbeeld

Motiverende gesprekstechnieken: ander gesprek

Carola de Ridder werkt als praktijkondersteuner in een huisartsenpraktijk in Hengelo en heeft haar eigen praktijk. Het stimuleren van zelfmanagement is voor haar dé manier om gezondheidswinst te bereiken. ‘Anders lukt het niet. Als ik een patiënt het advies geef om meer te bewegen, pakt de patiënt dat niet altijd op. Maar als ik aan diezelfde patiënt vraag hoe hij meer zou kunnen bewegen, krijg ik een heel ander gesprek. Er komt veel meer boven tafel dan als je alleen het protocol volgt. Samen met de patiënt ga ik op zoek naar manieren om dat doel te bereiken.’ In de handreiking Motiverende gesprekstechnieken lees je meer over de principes, aandachtspunten en krijg je praktische tips.

Extra lang consult door zelfmanagement?

Kost het Carola extra tijd om het protocol te combineren met zelfmanagement? ‘Nee, dat valt mee, met twintig minuten ben ik klaar. De metingen van bloeddruk, gewicht en suiker doe ik tussendoor. Soms laat ik de metingen zitten of maak ik er een nieuwe afspraak voor. De patiënt bepaalt de agenda, mijn agenda is daar ondergeschikt aan. Dus als er iets speelt bij een patiënt dat alle aandacht vraagt, ga ik niet mijn lijstje afwerken.’ Tijdwinst behaalt Carola ook door elk consult goed voor te bereiden. ‘Ik kijk eerst in het dossier hoe het met iemand gaat en welke afspraken zijn gemaakt. Ik kijk ook altijd naar de bloeduitslagen. Dat hoeft maar een paar minuten te kosten. Verder vraag ik patiënten om thuis een lijstje met vragen te maken.’

Spiegelen en prikkelen

En patiënten bij wie motiverende gesprekstechnieken niet werken? ‘Je hebt inderdaad mensen die alleen voor de metingen komen. Daar laat ik het dan meestal bij. Soms probeer ik de patiënt te prikkelen met een vraag waar hij of zij even over moet nadenken. En patiënten van wie ik vermoed dat er meer speelt dan ze laten zien, ga ik spiegelen. Dan zeg ik bijvoorbeeld: ‘U zegt dat het allemaal uitstekend gaat met medicijnen innemen. Wat fijn voor u! U vergeet ze nooit?’ Vaak ontstaat er dan een goed gesprek.’

Verder lezen over zelfmanagement

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten