Wat weten patiënten nu over digitale zorg?

Sandra SuijkerbuijkSandra Suijkerbuijk, adviseur eHealth bij Vilans, verbaast zich erover hoe moeizaam de implementatie van eHealth verloopt. Als je iets hebt waar mensen op zitten te wachten, hoe moeilijk kan het dan nog zijn om het te implementeren? Lees haar blog, dat eerder verscheen op de website digitalezorggids.nl

'Ondanks dat je er bijna niet meer omheen kan als ontwikkelaar om op een gebruikersgerichte, iteratieve manier technologie te ontwikkelen, blijkt het in de praktijk toch behoorlijk lastig. En als een product klaar is, dan zou je het eigenlijk ook  gebruikersgericht moeten implementeren. GezondheidsappEn dat is niet alleen met digitale zorg lastig. Op mijn werk wordt een nieuw financieel systeem geïmplementeerd. Ik, als gebruiker, voel me niet optimaal betrokken en ga dan ook op mijn achterste benen staan wanneer het gaat over het gebruik van dit systeem. Maar er is toch een vragenlijstje rondgestuurd met wat iedereen belangrijk vond? Maar ja, wat weet ik nou over de mogelijkheden van zulke financiële systemen?

Kun je ook online een afspraak maken?

Vorig jaar startten we met de werkplaats eHealth-implementatie. Deze werkplaats bestaat uit een groep enthousiaste zorgprofessionals die zich met volle overtuiging inzetten om de implementatie van digitale zorg te bevorderen. En deze werkplaatsleden zijn niet de enige enthousiaste mensen over eHealth in Nederland. Ik spreek wekelijks zorgprofessionals die de technologische toekomst binnen de zorg helemaal zien zitten.

Maar als ik dan een vriendin moet uitleggen wat ik voor werk doe, dan kijkt ze me schaapachtig aan als ik het woord ‘eHealth of digitale zorg’ gebruik. Het is nog geen gemeengoed, terwijl dat het wel zou moeten zijn. Iedereen komt namelijk ooit een keer met zorg in aanraking, en dus ook met eHealth.

Als je niet weet wat de mogelijkheden zijn van technologie in de zorg, hoe kun je dan aan je huisarts vragen of je ook online een afspraak kunt maken? Huisarts Bart Timmers zegt het al in zijn blog Allemaal optimaal op de website van de Digitale Zorggids: "Heel veel mensen weten niet eens wat er met techniek allemaal kan…"

Facebookpagina ‘Oh is dat eHealth’

Het wordt hoog tijd dat de implementatie van eHealth eens vanuit een andere invalshoek wordt ondersteund: die van de patiënt. Naast alle zinnige informatie die er over eHealth is met betrekking tot de barrières, valkuilen en do’s en dont’s, zijn de werkplaatsleden de Facebookpagina 'Oh is dat eHealth' begonnen. Hier kan iedereen zijn ervaring met eHealth te delen. Er zijn al filmpjes te vinden over het gebruik van apps, slaapsensoren en online afspraken. Op deze manier hopen we mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de digitale mogelijkheden in de zorg.

Deel filmpjes en ervaringen

De Facebookpagina heeft in relatief korte tijd al meer dan 500 likes! En wekelijks zien ongeveer 5.000 mensen de berichten en filmpjes. Dat is natuurlijk heel gaaf en laat ook zien dat veel mensen het initiatief ondersteunen. Maar we zijn nog steeds op zoek naar nog meer filmpjes en ervaringen! Laten we met z’n allen eHealth gemeengoed maken, deel je ervaring en help andere toekomstige patiënten een idee te krijgen van de mogelijkheden van technologie in de zorg.' 

Bekijk alle filmpjes op de Facebookpagina ‘Oh is dat eHealth’

Lees meer over de werkplaats eHealth-implementatie

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten