5 vragen aan Doortje Boshuizen: ‘Verdiep je in de wensen van eindgebruikers’

‘In de zorg nemen we de wensen en behoeften van eindgebruikers nog veel te weinig als uitgangspunt. Samen met zorgverleners, patiënten en managers breng ik daar verandering in door praktische oplossingen in de praktijk uit te proberen.’ Aan het woord is Doortje Boshuizen, adviseur eHealth bij Vilans. Zij beantwoordt op MobileDoctors.nl 5 vragen over zorgvernieuwing.

Vraag 1 Je hebt na je studie Algemene Sociale Wetenschappen je master Sociale vraagstukken, beleid en interventies gehaald. Waarom heb je ervoor gekozen om richting de zorg te gaan?

Doortje Boshuizen, adviseur eHealth en persoonsgerichte zorg VilansIk heb vanaf mijn 15e bijbanen in de thuiszorg gehad als huishoudelijke hulp. Ik vond dat ontzettend leuk om te doen. Ik vond het fijn om iets voor ouderen te kunnen betekenen. Een schoon huis, maar ook een praatje. Voor veel mensen was ik een van de weinige contacten die ze hadden. Na mijn studie heb ik bij een pensioenfonds gewerkt en de overstap naar Nictiz gemaakt, omdat ik veel kansen zag om met behulp van ICT de zorg te verbeteren. In mijn huidige baan, bij Vilans als adviseur eHealth & Persoonsgerichte zorg, draag ik daar aan bij door met zorgverleners en patiënten online diensten in de huisartsenpraktijk te laten werken. Bijvoorbeeld online afspraken maken, e-consulten of het gebruik van consumentenelektronica in de zorg.

Vraag 2 Je bent veel bezig met persoonsgerichte zorg en eHealth. Waarom vind je dit zo belangrijk voor de gezondheidszorg?

Dat aansluiten bij de wensen en behoeften van klanten belangrijk is, zag al toen ik als 15-jarige in de thuiszorg werkte. Ik werd door de zorgorganisatie verplicht om zonder schoonmaakmiddelen met microvezeldoekjes schoon te maken. De mensen bij wie ik kwam kenden die doekjes niet en zeiden ‘hoe kan het nou zonder sop schoon worden?’. Sommigen kregen er zelfs stress van. Die doekjes heb ik snel aan de kant gelegd en ik ben weer gaan schoonmaken hoe de mensen het graag wilden. Aansluiten bij de behoeften van mensen is nog steeds actueel. Ik ben er van overtuigd dat we mensen beter kunnen ondersteunen als de zorg is toegespitst op hun behoeften. Uiteindelijk ben je dan beter uit omdat je geen behandelingen hoeft in te zetten die vanuit medisch oogpunt wellicht de juiste zijn, maar waar de patiënt eigenlijk helemaal niet op zit te wachten.

Vraag 3. Welke technische innovatie heeft volgens jou in 2020 voor grote veranderingen gezorgd in de gezondheidszorg? 

Technische innovaties zijn er genoeg. Het zijn er zoveel en ze volgen elkaar zo snel op. Maar als ik er dan toch een moet noemen: ‘Internet of things’ zie ik als een belangrijke ontwikkeling. Maar laten we het niet te groot maken. Het échte verschil maken de mensen die er mee werken. Als het voor hen meerwaarde heeft, als ze het makkelijk in kunnen passen in hun werk of leven: dan heb je succes!

Vraag 4. Welk advies heb jij voor (jonge) zorgvernieuwers die, met hun eigen kijk op de wereld, een bijdrage willen leveren aan de verbetering van de zorg? 

Verdiep je heel goed in de wensen van eindgebruikers van eHealth. Als je weet waar zij tegenaan lopen en je kunt daar iets slims voor bedenken. De technische mogelijkheden zijn van secundair belang.

Vraag 5. Wie moeten wij volgens jou aan de tand voelen met ‘Vijf Vragen Aan’?

Chris Flim, adviseur ministerie VWS. (Kijk voor de 5 vragen aan Chris Flim op MobileDoctors.nl, red.) 

Bron: MobileDoctors.nl

Lees meer over zorgvernieuwing in de Werkplaats eHealth-implementatie (pdf) die Doortje Boshuizen begeleidt.

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten