Nederlanders willen zorginstellingen op social media

11 mei 2016

1 op de 5 Nederlanders vindt dat elke zorginstelling aanwezig moet zijn op social media. Zij hebben behoefte aan praktische tips, informatie over de instelling, zorg of ziekte en ervaringen van patiënten. Facebook is het populairste kanaal om een zorginstelling te volgen. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders.

Zorginstellingen op Facebook20% van de ondervraagden volgt daadwerkelijk een zorginstelling. Zij doen dit om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en relevante informatie over de zorg, of omdat ze de instelling sympathiek vinden.

Redenen om af te haken

46% van de deelnemers stopt met volgen wanneer ze geen rechtstreekse betrokkenheid meer hebben. 39% stopt met volgen wanneer de content hen onvoldoende aanspreekt. En 10% haakt af als de zorginstelling negatief in het nieuws is of bij een negatieve ervaring met de zorginstelling. 21 procent vindt communicatie met de zorginstelling via social media niet nodig. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van LVB Networks.

Communiceren met patiënten via social media

42% vindt content op social media even geloofwaardig als, of geloofwaardiger dan de informatie op een website van een zorginstelling. Volgens Hubertien Huurman van LVB Networks vertrouwt een krappe helft van Nederland berichtgeving op de website van een zorginstelling méér dan op social media. Huurman: 'Door marktwerking in de zorg is het binden van patiënten veel belangrijker geworden. Vaak bezoeken patiënten een website slechts een enkele keer, alleen voor praktische informatie. Andere kanalen zoals social media, bieden zorginstellingen de mogelijkheid om in contact te komen met patiënten en te laten zien wat hun meerwaarde is.’

Welke informatie is populair?

Wat lezen Nederlanders het liefst op de social media-kanalen van de zorgorganisaties?

  • 55% procent van de respondenten zoekt praktische tips en informatie
  • 30% leest graag verhalen en ervaringen van patiënten
  • 28% wil tips, ervaringen nieuws over een ziekte of aandoening
  • 28% wil weten welke innovatieve ontwikkelingen er spelen
  • 17% heeft behoefte aan achtergrondinformatie over artsen en medewerkers

Bron: Zorgvisie

Verder lezen

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten