Jo Hermans, sociaal wijkteam Ospel: 'vraag en aanbod bij elkaar brengen'

vrijwilliger Jo Hermans

In de laatste aflevering van de blogserie vertelt vrijwilliger Jo Hermans (62) over de rol van het sociaal wijkteam in Ospel. 'Veel mensen willen hulp bieden, maar durven geen hulp te vragen. Wij brengen ze bij elkaar.'

‘Nee, in Ospel is er in januari 2015 nog geen sociaal wijkteam. We hebben de gemeente laten weten dat we die datum niet halen. Het plan is nu om op 1 maart 2015 te starten met het sociaal wijkteam. Ik hoop dat we in Ospel op 1 januari 2016 een goed draaiend team hebben.

Sociaal wijkteam Ospel

Actieve dorpsraad

Ik ben in Ospel geboren en getogen. Ik zit vanuit de dorpsraad in het sociaal wijkteam. De dorpsraad is heel actief. We hebben een huiskamerproject gedaan en een eettafelproject opgezet. Toen de gemeente ons vorig jaar belde of we mee wilden doen aan de pilot voor het sociaal wijkteam, hebben we meteen ja gezegd. Ik ben gepensioneerd, ik heb de tijd en ik wil hier graag aan meewerken.

Vrijwilligers leiden sociaal wijkteam

Ospel koos in de pilot voor een sociaal wijkteam geleid door vrijwilligers. Professionals ondersteunden het proces. De vrijwilligers die actief zijn in het sociaal wijkteam, kwamen voort uit een bijzonder traject. Om erachter te komen wat de behoeften en mogelijkheden van de Ospelnaren waren, hebben we een enquête gehouden onder de bewoners. De uitslag hebben we op een informatieavond aan de bewoners gepresenteerd. Deze bijeenkomst bracht de vrijwilligers voort die de kar zijn gaan trekken in het sociaal wijkteam. Alle vrijwilligers hebben een andere achtergrond. De een komt uit de politiek, de ander uit de thuiszorg en ikzelf dus uit de dorpsraad.

Geen hulp durven vragen

In het begin zag ik het sociaal wijkteam niet concreet voor me. Ik wist niet wat ik me erbij voor moest stellen. Nu ik er een jaar mee bezig ben, begrijp ik waarom dit belangrijk is. Uit de enquête kwam naar voren dat mensen het belangrijk vinden dat Ospel een leefbaar dorp blijft. Je ziet nu al dat er geen bakker meer is. Stel dat er geen zorg meer geleverd kan worden? De enquête leverde bijzondere resultaten op. Veel mensen bleken hulp te willen bieden, maar geen hulp te durven vragen. Daarom is het goed om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. En daar kan het sociaal wijkteam een rol in spelen.

Wijkteam eerste aanspreekpunt

Of een sociaal wijkteam nodig is? Ik denk van wel. We doen in dit dorp al veel voor elkaar. Mijn buurman schoffelt bijvoorbeeld mijn tuin en ik doe zijn financiën. Ik vind het goed dat de mensen zelf hun zaken regelen, met hulp van anderen. Maar als je geen mensen kent die iets voor je kunnen doen, dan kun je naar het sociaal wijkteam gaan. Daarin zit een vrijwilliger die jou verder helpt. Het sociaal wijkteam wordt dus het eerste aanspreekpunt voor bewoners.

Plan van aanpak

We zijn nu zover dat we een conceptplan van aanpak gemaakt hebben en dit besproken hebben met de Wmo-ambtenaren van de gemeente. Hieruit volgen diverse acties, zoals het werven van de juiste vrijwilligers, huisvesting en het inrichten van werkprocessen. We moeten nog akkoord krijgen van de gemeente. Als we dat hebben, kunnen we van start.’

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten