Cliënten én medewerkers aan de slag met Positieve Gezondheid

01 februari 2017

Hoe introduceer je Positieve Gezondheid in je organisatie? Bij Zorgorganisatie Omring gaan medewerkers eerst zelf in gesprek over hun eigen kwaliteit van leven. Machteld Huber: 'Als je het zelf ervaart is het geen trucje meer, maar wordt het een attitude.'

Gesprek over positieve gezondheidIn theorie doet iedere zorgorganisatie, huisarts of fysiotherapeut aan persoonsgerichte zorg. Iedereen verleent de zorg die de persoon in kwestie nodig heeft. Maar staan we in de zorg wezenlijk stil bij iemands werkelijke behoeften waar het zijn gezondheid betreft? Of vraagt persoonsgerichte zorg om een andere, bredere kijk op zorg dan de aan- of afwezigheid van ziekte?

'Zorg moet passend zijn'

Zorgorganisatie Omring in Noord-Holland is op zoek naar manieren om de zorg voor hun cliënten persoonsgerichter te maken. Zij nemen deel aan het transformatieprogramma Positieve Gezondheid van Vilans en het Institute for Positive Health (IPH). Stannie Driessen, directeur Advies en Implementatie bij Vilans: 'In dit programma sluiten we aan bij wat voor de persoon belangrijk is. De zorg moet passend zijn voor de cliënt en niet andersom.'

Spinnenweb met 6 levensdomeinen

Scoringsinstrument positieve gezondheid - IPHPositieve Gezondheid is een door Machteld Huber geïntroduceerd concept waarbij gezondheid niet de af- of aanwezigheid van ziekte is, maar het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Arts-onderzoeker Huber vertaalde het concept in zes levens domeinen, die samen een spinnenweb vormen. Elk domein kun je een score geven, waardoor je inzicht krijgt in de kwaliteit van leven. Klik op de afbeelding voor een grote weergave met uitleg per domein.   

Geen trucje, maar een attitude

Positieve gezondheid bij zorgorganisatie OmringDe medewerkers bij Omring vulden zelf ook het spinnenweb in en coachten elkaar op het realiseren van doelen. Machteld Huber: 'Als je het zelf ervaart is het geen trucje meer, dan wordt het een attitude.' Door bezig te zijn met dit proces kwamen medewerkers zelf ook beter in hun werk te staan. Ze bleken beter hun grenzen te kunnen stellen, creatiever te zijn en persoonsgerichter te werken.'

Motiverende gespreksvoering

De teams kregen training in leren luisteren: door motiverende gespreksvoering de ander laten praten. Niet meteen handelen, maar doorvragen. Mensen helpen om keuzes te maken. Wil de cliënt op die ene dimensie van een 4 naar een 6? Of wil hij liever op een andere dimensie van een 6 een 8 zien te maken?

Voorbeeld van een 87-jarige man

Krisha de Vries van Omring: 'Een 87-jarige man van wie iedereen dacht dat hij positief in het leven stond, gaf zichzelf op alle domeinen een 6. Aan de hand van het spinnenweb zijn medewerkers in gesprek gegaan om te zien waar hij verbetering wilde. Onder meer door inzet van een therapeut is van de 6 een 7 gemaakt.'

Lees het volledige artikel dat verscheen in De Eerstelijns (pdf)  

Meer informatie over het Transformatieprogramma Positieve Gezondheid lees je op Vilans.nl.

Verder lezen over positieve gezondheid

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten