Is de patiënt tevreden over zijn huisarts?

03 maart 2016

Is de Nederlandse patiënt tevreden over zijn huisarts? Recente onderzoeken van de Patiëntenfederatie NPCF en de Consumentenbond laten zien dat de patiënttevredenheid over het algemeen goed is (een 8 en een 8,2). Wel kan de privacy en informatievoorziening over de kwaliteit beter.

Onderzoek patiënttevredenheid huisartsenzorg

Volgens de Consumentenbond heeft 81% van de patiënten veel vertrouwen in de kennis en kunde van hun huisarts. De huisarts krijgt gemiddeld een 8,2. Dit  blijkt uit een enquête onder meer dan 6.600 leden van het Consumentenbond-panel. Veelgenoemde positieve eigenschappen van hoog scorende huisartsen zijn: deskundigheid, persoonlijke aandacht en goed kunnen luisteren.

Privacy van de patiënt in het geding

De consumentenbond plaatst echter kanttekeningen bij de privacy in Nederlandse huisartsenpraktijken. Maar liefst 6 op de 10 panelleden kunnen gesprekken tussen patiënten en doktersassistentes woordelijk volgen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Veel mensen vinden het erg onprettig om ongewild deelgenoot te zijn van andermans medische kwesties. Andersom is het gênant als medepatiënten jóuw gesprekken kunnen afluisteren.'

De patiënt wil kwaliteitsinformatie

De patiëntenfederatie NPCF publiceerde deze week ook een rapport over de tevredenheid van patiënten over hun huisarts. De bijna 14.000 patiënten die deelnamen aan de NPCF-meldactie, gaven hun huisarts gemiddeld een 8 en de huisartsenpraktijk een 7,9. In 2014 waren deze scores respectievelijk een 8 en een 7,8. Belangrijk kritiekpunt van de patiënten is dat ze onvoldoende inzicht hebben in de kwaliteit die hun huisarts biedt. Directeur Dianda Veldman van de NPCF: ‘De patiënt wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de huisartsen op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de huisartsen? Terwijl dat de poortwachters van de zorg zijn.’

Moeite met overstappen op andere huisarts

Uit de meldactie van het NPCF komt tevens naar voren dat patiënten nog steeds grote moeite hebben om van huisarts te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen huisarts werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe dokter laat weten dat zijn praktijk vol zit.

Reactie van de LHV

De LHV zegt in een reactie op haar website dat de LHV, NHG, VPHuisartsen en de NPCF al jaren intensief samenwerken om optimale zorg voor de patiënt te kunnen bieden. Zij werken met een keurmerk dat samen met de NPCF is vastgesteld. Ook zitten de huisartsenorganisaties samen met de NPCF in Het Roer Moet Om, waar de partijen werken aan verbetering van het kwaliteitssysteem voor de huisartsenzorg.

Bewuste keuze voor een huisarts

De LHV: 'Patiënten kunnen verschillend denken over wat kwaliteit van zorg is. Daarom is het goed dat er websites zijn als www.kiesuwhuisarts.nl en www.zorgkaartnederland.nl. Die helpen patiënten bij het maken van een bewuste keuze voor een huisarts. Binnenkort komt er ook een vernieuwde gids uit voor het overstappen op een andere huisarts.' Bekijk hier de huidige gids 'Wisselen van huisarts’

Bronnen: Consumentenbond, LHV, NPCF

Verder lezen

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten