'Menukaart en patient journey helpen om de zorg persoonsgericht te maken’

31 augustus 2017

Net als veel andere zorggroepen zet DOH Zorggroep de stap naar persoonsgerichte zorg. Met kennis van de protocollen aansluiten bij de behoeften van de patiënt. Maar hoe doe je dat? Zorggroep DOH ontwikkelde voor haar huisartsenpraktijken een menukaart. En samen met Vilans maakte DOH een 'patient journey'.

Patient journey persoonsgerichte zorg De menukaart en de infographic ‘Patient Journey persoonsgerichte zorg’ zijn ontwikkeld voor de huisartsenpraktijken die aangesloten zijn bij DOH Zorggroep. Mede-ontwikkelaar Nathalie Eikelenboom van DOH Zorggroep: ‘Door met de patiënt op zoek te gaan naar wat voor hem belangrijk is, kom je in gesprek over welke ondersteuning het beste werkt. De menukaart en de patient journey kunnen huisartsen en praktijkondersteuners helpen om persoonsgerichte zorg vorm te geven in de praktijk.’ DOH Zorggroep stelt deze hulpmiddelen beschikbaar om te delen met andere zorggroepen en huisartsenpraktijken:  

Download de menukaart voor persoonsgerichte zorg (pdf)
Download de patient journey (pdf)

Er valt wat te kiezen

menukaart persoonsgerichte zorgDe materialen zijn ontwikkeld voor praktijken van DOH Zorggroep. Zij werken met instrumenten om patiëntkenmerken en -voorkeuren helder te krijgen, zoals het screeningsinstrument SeMaS. De menukaart laat zien dat er inmiddels veel te kiezen is om persoonsgerichte zorg vorm te geven. Van zelfmetingen doen, groepscursussen volgen tot eHealth-toepassingen of een supermarktrondleiding met een diëtist. De patient journey brengt in beeld hoe en wanneer je de onderdelen van de menukaart kunt inzetten.

Vertrouwen in eigen kunnen

DOH Zorggroep heeft de materialen ontwikkeld, omdat in de praktijk blijkt dat het nog niet zo simpel is om de zorg persoonsgericht te maken. Elke patiënt is anders. Een chronische aandoening heeft bij iedereen een ander effect op zijn leven. Buiten de spreekkamer gebeurt van alles in het leven van de patiënt dat invloed heeft op zijn vertrouwen in eigen kunnen, therapietrouw, enzovoorts. Medische waardes zijn niet minder belangrijk. Wel passen ze beter in het geheel van het leven van de patiënt en kunnen nog steeds als een goede thermometer fungeren.

Vervolg op protocollair werken

Nathalie EikelenboomVolgens Nathalie Eikelenboom is persoonsgerichte zorg een logische vervolgstap op protocollair werken. ‘Door meer persoonsgericht te werken ervaart de patiënt een betere ondersteuning, en het werk van de professional wordt er leuker op. Het past bij hoe zorgverleners graag hun werk uitvoeren. Gericht op de persoon en zijn veerkracht, wat we ook wel positieve gezondheid noemen.’ Een mooi voorbeeld hiervan is terug te lezen in dit interview met huisarts Hans Peter Jung.

Zorg op maat

Persoonsgerichte zorg is volgens DOH Zorggroep belangrijk omdat de protocollaire zorg steeds meer voelde als een keurslijf. Door meer persoonsgericht te werken, is er meer aandacht voor zorgzwaarteverschillen, persoonskenmerken, voorkeuren van patiënten, gedeelde besluitvorming, voor zelfmanagement waar dat kan, en een individueel zorgplan voor elke patiënt. Persoonsgerichte zorg is dus zorg op maat, ook voor diegene die meer moeite heeft om de regie te houden over zijn eigen gezondheid.  

Verder lezen over persoonsgerichte zorg

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten