'Wat ertoe doet': 4 vragen aan hart- en vaatpatiënten

12 januari 2017

Het nieuwe instrument 'Wat er toe doet' van De Hart- en Vaatgroep helpt mensen met een hart- of vaataandoening om inzicht te krijgen in wat belangrijk is in hun leven. Het instrument kan worden ingezet als startpunt van een consult.

Wat er toe doet is een website die 4 vragen stelt, waarmee hart- en vaatpatiënten een beeld krijgen van wat belangrijk is in hun leven op dit moment. Daarnaast wordt duidelijk wat mensen willen kunnen blijven doen en wat ze daarvoor nodig hebben. De uitkomsten kunnen ter voorbereiding op een persoonsgericht consult met de zorgverlener gebruikt worden. Naar de website 'Wat ertoe doet'

Instrument 'Wat er toe doet'

Persoonlijk startpunt van een gesprek

Wat er toe doetHet instrument is ontwikkeld door De Hart- en Vaatgroep, in samenwerking met mensen met een hart- en vaataandoening en diverse zorgprofessionals, waaronder hart- en vaatspecialisten en gezondheidspsychologen. Anke Vervoord, directeur van de Hart&Vaatgroep: 'Dit instrument maakt iemands leven het startpunt van een gesprek, daar waar meestal de ziekte het vertrekpunt is.' Dit is ook het uitgangspunt van persoonsgerichte zorg. Lees meer over het persoonsgericht maken van zorg in het thema persoonsgerichte zorg.

Zorg beter afstemmen

De toepassing van 'Wat er toe doet' is breed. Zo kunnen de vragen ingezet worden als voorbereiding op behandelkeuzes (medicijnen, wel of niet opereren), een individueel zorgplan of een gesprek over leefstijlaanpassing of revalidatie. Patiënten kunnen de antwoorden op de 4 vragen meenemen naar hun zorgverlener. Voor de zorgverlener is het een vertrekpunt voor een persoonsgericht consult. Het helpt zorgverleners om het gesprek af te stemmen op de wensen en motivatie van de patiënt.

Proces Wat er toe doet

Tips voor gesprekken met patiënten

De website 'Wat ertoe doet' biedt ook waardevolle informatie voor zorgverleners. Je vindt hier onder meer een procesbeschrijving (zie afbeelding), veel informatie en tips over gespreksvoering, zoals een leidraad voor een goed gesprek en 'de 3 Goede vragen'. Ook lees je meer over de eerste ervaringen van zorgverleners en patiënten.

Verder lezen over persoonsgerichte zorg

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten