POH GGZ zet e-consult in bij psychische klachten

POH GGZ Rosanne Hendriks

Praktijkondersteuners GGZ (POH GGZ) van Zorggroep Almere werken sinds kort met twee nieuwe eHealth-toepassingen: een e-consult en digitaal een afspraak maken. Rosanne Hendriks, POH GGZ, vertelt.

'Sinds een paar jaar bieden de praktijkondersteuners GGZ van Zorggroep Almere patiënten hulp bij psychische en psychosomatische problemen. Veel voorkomende klachten, zoals stress, angst of rouwverwerking kunnen zo snel worden opgepakt. Na invoering van de basis geestelijke gezondheidszorg (basis GGZ) in 2014 behoren deze taken tot de huisartsenzorg. 

Snelle ondersteuning POH GGZ

Al onze patiënten komen binnen via de huisarts. Waar de huisarts vroeger meteen doorverwees naar de psycholoog, wordt nu vaak eerst verwezen naar ons. Wij kunnen de patiënt snel passende ondersteuning bieden. Vertrouwd en dicht bij huis. Maar wij screenen ook: welke patiënt is "te zwaar" voor ons en bij welke ondersteuning is hij of zij beter gebaat?

Achtergrond praktijkondersteuner GGZ

Wij hebben korte lijnen met andere hulpverleners - zoals de maatschappelijk werker en de fysiotherapeut - en we zijn goed op de hoogte van het hulpaanbod van andere organisaties. Onze achtergrond is divers. Sommige praktijkondersteuners GGZ hebben een achtergrond als psychiatrisch verpleegkundige, anderen maatschappelijk werk of psycholoog. Maar we hebben allemaal een aantal speciale modules gevolgd bij de Hogeschool Ede zodat onze neuzen dezelfde kant op staan.

Digitaal afspraken maken en e-consult 

Wij maken een beperkt aantal afspraken met de patiënt, meestal vijf. We bespreken wat we in die tijd gaan doen en leggen dat vast in een plan van aanpak. Tussen de afspraken door kunnen patiënten ons bereiken via een e-consult. Beide nieuwe online diensten: digitaal een afspraak maken en een e-consult worden aangeboden via het patiëntenportaal MijnGezondheid.net (MGn). Na het indienen van een digitaal consult ontvangen patiënten via MGn bericht van de doktersassistente over wanneer ze een reactie op het e-consult kunnen verwachten.

Betere voorbereiding door e-consult

We zijn nog maar net gestart met deze eHealth-toepassingen, dus veel praktijkervaringen hebben we nog niet opgedaan. Toch zijn de voordelen duidelijk. Patiënten zijn voor het stellen van vragen of het insturen van huiswerkopdrachten niet meer afhankelijk van de openingstijden van de praktijk. De verwachting is dat patiënten  minder vaak telefonisch contact zoeken, wat de doktersassistentes veel tijd bespaart. En zowel de patiënt als de praktijkondersteuner kunnen zich beter voorbereiden op de persoonlijke consulten doordat we tussentijds informatie met elkaar delen.

Oneigenlijk gebruik en privacy

Vilans was een van de partijen die bij de ontwikkeling van de nieuwe toepassingen betrokken was. We hebben met veel partijen om de tafel gezeten: huisartsen, doktersassistenten, praktijkondersteuners, mensen van communicatie en applicatiebeheer, onze leverancier PharmaPartners en twee patiënten. Tijdens de ontwikkeling hebben we stilgestaan bij zaken als noodsituaties, oneigenlijk gebruik, reactietijd en de privacy-gevoeligheid van de informatie. Over deze punten hebben we heldere afspraken gemaakt.

Beveiligde omgeving

De toepassing is natuurlijk niet bedoeld voor spoedeisende gevallen of klachten. Net zoals je met een slagaderlijke bloeding snel professionele hulp zoekt, doe je dat met zware depressieve klachten of een paniekaanval ook. Dit vertellen we ook bij de intake. Oneigenlijk gebruik komt weinig voor, zo is de ervaring van andere organisaties. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de beveiligde omgeving. Mensen moeten met hun DigiD inloggen.

Draagvlak creëren

Wat we de volgende keer anders zouden doen, met de kennis van nu? De doktersassistenten meer en in een vroeger stadium betrekken bij de invoer. Nu voelde het soms als ‘opgelegd’. Door mensen mee te nemen in het proces krijg je veel meer draagvlak. Dat scheelt op den duur tijd en energie.'

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten