'Wij bieden online zorg met behoud van persoonlijke aandacht'

Twee huisartsenpraktijken in Voorhout werken nu ruim een jaar met online zorgdiensten. In 'De Eerstelijns' vertellen huisarts Gijsje Duijzer en ketencoördinator stichting Rijncoepel Carola van Maris over hun ervaringen. ‘Mensen regelen tegenwoordig van alles online. Wij wilden patiënten ook die mogelijkheid bieden. Met behoud van persoonlijke aandacht.’

Huisarts Gijsje Duijzer: ‘Het introduceren van online zorgdiensten leek in eerste instantie redelijk eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken.' Patiëntenportalen in de huisartsenpraktijkCarola van Maris: 'Samen met Vilans organiseerden we bijeenkomsten met huisartsen, assistenten, praktijkondersteuners en patiënten. In september 2014 gingen de praktijken in Voorhout online en konden patiënten hun afspraken via internet plannen. De eerste stap naar eHealth in Voorhout was gezet!'

Patiënten betrekken bij patiëntenportaal

Tijdens de bijeenkomsten gaven patiënten aan wat zij belangrijk vonden bij een patiëntenportaal. Duijzer: ‘Tijdens die bijeenkomsten probeerde ik steeds de vertaling naar de praktijk te maken. Ik liet patiënten zien wat ze aan een patiëntenportaal kunnen hebben. Ik probeerde de patiënten, andere huisartsen, praktijkassistenten en praktijkondersteuners te enthousiasmeren. Ook tijdens het spreekuur vertel ik over de mogelijkheden. Zo kunnen ze de voordelen zelf ontdekken.’

Kernteam eHealth 

Een kernteam en een groter team stonden aan de basis van eHealth in Voorhout. Van Maris: Het grotere team bestond uit het kernteam, plus medewerkers van Mijngezondheid.net en Pazio. De onderwerpen die we bespraken tijdens de bijeenkomsten waren heel concreet: hoe lang zijn de afspraken? Welk deel van de agenda zetten we open? Hoe motiveren we patiënten om het patiëntenportaal te gebruiken? De input van patiënten was hierbij heel belangrijk. Huisartsen wilden eerst bijvoorbeeld een klein deel van de agenda vrijgeven, maar patiënten hadden behoefte aan meer vrijheid.’

Online afspraken maken

De praktijken in Voorhout startten met de mogelijkheid om online afspraken te maken. ‘Dat verliep rustig. Mensen moeten eraan wennen. Eerlijk gezegd duurde het bij mij ook even voor ik ging telebankieren’, vertelt Duijzer. ‘Mensen moeten eerst zien dat het handig is dat ze ’s avonds online een afspraak kunnen maken in plaats van ’s morgens te bellen’, zegt Duijzer. Als mensen er eenmaal aan gewend zijn, willen ze meer.

Uitbreiding online zorgdiensten

Van Maris: ‘Wij hebben een aantal patiënten geïnterviewd en die noemen e-consult, inzage in het eigen dossier, de mogelijkheid om verslaglegging te lezen en het bekijken van labuitslagen als wenselijke uitbreidingen van het systeem.’

Gemak van een patiëntenportaal

Beide dames geven aan dat de invoering van een patiëntenportaal een hele klus is. Duijzer: ‘Als iemand vertelt dat hij blij was dat hij ’s avonds laat nog een afspraak kon inplannen, ben ik heel tevreden. Daar draait het om, het gemak voor de mensen. En uiteindelijk betekent het ook het minder belasting voor de telefoon van de praktijk.’

Download het volledige artikel 'Recept om zorgverleners en patiënten online te laten gaan' (pdf) dat in december verscheen in De Eersteiljns.

Verder lezen


 

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten