Het ideale patiëntenportaal - volgens de patiënt

10 februari 2017

Steeds meer zorgaanbieders bieden online diensten aan, zoals het maken van een afspraak. In de praktijk blijft het gebruik van deze diensten achter. Waar zitten patiënten wél op te wachten? Vilans ging op onderzoek uit. Laat je inspireren door wensen en behoeften van de eindgebruiker in de inspiratiewijzer 'Huisarts, ken uw klant'.

Via een ontwerpwedstrijd, een Battle of Concepts, zijn starters en studenten uitgedaagd om een innovatief patiëntportaal te bedenken. Ook zijn er creatieve sessies en interviews gehouden met trouwe huisartsenbezoekers en 'friskijkers'. Dit leverde 40 vernieuwende ideeën op. Een greep uit de ideeën:

  • Laat het patiëntportaal meegroeien met de behoeften en de levensfase van de patiënt.
  • Stuur ouderen een reminder voor hun afspraak. 
  • Laat patiënten zelf een kliniek kiezen: liever dichtbij of liever snel aan de beurt?
  • Beeldbellen als ondersteuning bij zelfmetingen (bloeddruk of glucose meten)  
  • Maak een landelijke portal mijngezondheid.nl, net als mijnoverheid.nl  

Ken uw klant - klantwensen patientenportaal

Wensen van trouwe klanten en 'friskijkers'

Trouwe klanten van huisartsen en ‘friskijkers’ zijn geïnterviewd over hun wensen en behoeften ten aanzien van online communicatie met hun huisartsenpraktijk. In de inspiratiewijzer lees je welke online diensten zij graag zouden willen, welke gegevens ze willen inzien en wat voor hen belangrijk is op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid van de informatie.

Aantrekkelijk en makkelijk in gebruik

Een van de deelnemers aan de Battle of Concepts: ‘Een afspraak maken bij de huisarts is vaak erg omslachtig en blijkt soms niet eens nodig. Chatten of beeldbellen met de huisarts kan een simpele oplossing zijn’. Niet alleen handige functionaliteiten zorgen voor het succes van een portaal. Een portaal moet ook gemakkelijk in gebruik zijn, er aantrekkelijk uit zien en men moet weten dat het portaal er is.

Download de inspiratiewijzer 'Huisarts, ken uw klant' (pdf)

Workshop vakbeurs Zorg & ICT 2017

Op dinsdag 14 maart geven Doortje Boshuizen en Sandra Suijkerbuik van Vilans op de vakbeurs Zorg & ICT 2017 de workshop 'Patiënt als partner: ken uw klant!'. Zij zullen ingaan op de wensen en behoeften van de patiënt. Schrijf je nu in voor deze gratis workshop!

Gebruik online zorgdiensten blijft achter

Uit de eHealth monitor 2016 van Nictiz blijkt dat slechts 16% van de zorggebruikers online herhaalrecepten aanvraagt bij de huisarts. Nog geen 10% van de zorggebruikers maakt gebruik van het e-consult (via internet een vraag stellen) of maakt een afspraak via internet. Dat patiënten de portalen zo weinig gebruiken wijst op een mismatch tussen de behoeften van de patiënt en wat de portalen bieden. Ook weten veel patiënten niet dat er een portaal is.

Verder lezen

 

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten