'Patiënten gebaat bij app's gezonde leefstijl'

Diëtiste Maria Stroeken en praktijkondersteuner Loes Thielen namen deel aan een pilot waarin zij patiënten coachten om app’s te gebruiken bij gedragsverandering. De keuzehulp, een handig overzicht van app’s, was hierbij leidend. Hoe verliep de pilot? Lees hun bevindingen.

Voedings- en beweeg app’s

StappentellerMaria heeft goede ervaringen met de Eetmeter van het Voedingscentrum en app’s op het gebied van beweging, zoals de Runkeeper en Endomondo. Maria zet de Eetmeter in als een patiënt gewichtsvermindering nastreeft, of bijvoorbeeld meer wil leren over de samenstelling van voedingsproducten. Sommige patiënten gebruiken de Eetmeter voor een korte tijd, en anderen blijven het een handig hulpmiddel vinden en gebruiken de Eetmeter dagelijks of meerdere keren per week, meer als dagboekje.

Volgens Maria laten app’s ter stimulering van beweging vaak goede resultaten zien. ‘Na uitleg kan de patiënt zijn eigen doelen stellen. Hij ontvangt daarna motiverende berichtjes, die hem extra stimuleren om zijn persoonlijke doel te behalen. Bij de meeste patiënten die ermee gestart zijn, heeft het geholpen om meer te bewegen, af te vallen en betere glucosewaarden te krijgen.’ Bekijk een actueel overzicht van digitale zorgproducten op de website digitale zorggids.nl.

Geen doel op zich

Het gebruik van een app is geen doel op zich. In het gesprek dat een zorgverlener met de patiënt heeft, geeft de patiënt zelf aan waar hij of zij het over wil hebben. Vervolgens sluit de zorgverlener aan bij de behoefte van de patiënt. ‘Een app kan voor sommigen een oplossing bieden en hen een stukje vooruit helpen.’

Aandacht voor consultvoorbereiding

Loes: ‘We kwamen in de pilot tot de ontdekking dat we patiënten eigenlijk meer zouden moeten stimuleren om van te voren al na te denken over waar ze het tijdens het spreekuur met mij over willen hebben. Dat stimuleert een actieve rol in het consult en draagt er aan bij dat het consult meer gaat over wat voor de patiënt belangrijk is. Dit doen we door vooraf de patiënten een aantal vragen of onderwerpen aan te reiken. Ook de app ‘Thuisarts’ van de NHG is hiervoor geschikt.’

Lessen tot nu toe

  • Sluit altijd aan bij het doel van de patiënt.
  • Patiënten verwachten van hun zorgverlener dat zij hen kunnen adviseren over welke app’s geschikt zijn.
  • Neem sommige patiënten wat meer aan de hand. Help hen op weg bij het installeren van app’s. Neem na verloop van tijd contact op over het gebruik van app's.
  • Smeed het ijzer als het heet is! Zie je iemand zijn smartphone pakken? Vraag of jij gebruik maakt of gebruik wil maken van app’s voor de gezondheid.
  • Vaak wordt een app slechts tijdelijk door een patiënt gebruikt. Dat geeft niet, zo kom je als zorgverlener weer een stapje verder in de educatie.
  • Wifi in de praktijk is onmisbaar.

Verder lezen

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten