Proeftuin Cicero verbetert zorgreis van huis naar tehuis

Cicero Zorggroep is een van de proeftuinen persoonsgerichte zorg. Zij brachten de zorgreis van een cliënt in kaart die verhuist naar hun zorglocatie Schuttershof. Dit bood allerlei aanknopingspunten voor een nieuwe persoonsgerichte aanpak 

Sinds 2015 neemt zorgcentrum Schuttershof van Cicero Zorggroep uit Brunssum deel aan de proeftuinen persoonsgerichte zorg. De organisatie besloot zich te richten op het behoud van de identiteit van cliënten. Zij ontwikkelden onder andere de interventie ‘Verbinding met thuis’. Met die interventie wil Cicero ervoor zorgen dat de identiteit van de cliënt niet verloren gaat als hij verhuist naar het verpleeghuis.

Blijven wie je bent

'Blijven wie je bent, zoveel mogelijk leven zoals je was gewend met de mensen die je kent,' is daarbij het motto. Cicero dacht met een groep betrokkenen na over de zorgreis van de cliënt. Door de reis van de cliënt van huis naar tehuis visueel in kaart te brengen, ontdekte de zorgverleners bij Cicero dat hun aanpak erg gestandaardiseerd was. Er werden kansen gemist om het leven te blijven leiden zoals men dat gewend was. 'Het mooie was dat de belanghebbenden zelf verbeteringen bedachten,' vertelt Ellen Leers, secretaris Raad van Bestuur en hoofd Kwaliteit & Beleid bij Cicero.

Bewoners betrekken

Met de interventie ‘Verbinding met thuis’ verbeterde Cicero het proces rond de verhuizing van een cliënt naar het verpleeghuis. Van tevoren krijgt de cliënt thuis bezoek van een medewerker die hem ook opvangt bij de verhuizing. Dat geeft een gevoel van herkenning. De cliënt heeft een duidelijk aanspreekpunt en is eerder op zijn gemak. Tijdens het welkomstgesprek is er aandacht voor de emoties die loskomen bij een verhuizing. Het papierwerk komt pas in een later stadium aan de orde.

Hernieuwd kennismaken met bewoners

Ook wil Cicero opnieuw kennismaken met bewoners die al enige tijd in het zorgcentrum verblijven. Zij ontwikkelden hiervoor de interventie ‘hernieuwd kennismaken’. Een drietal hulpmiddelen werden uitgeprobeerd: goede/slechte dag, wensboom en levensboek. Er is aandacht voor het levensverhaal van de bewoners en de rol van de mantelzorger. Locatiemanager Schuttershof Marion Spanbroek: 'Bij alle activiteiten hebben we bewoners betrokken. Eén bewoner vertelde bijvoorbeeld wat je meemaakt als je in Schuttershof komt wonen. Dat leverde zoveel inzichten op. Hij vertelde dat iedereen het goed bedoelt, maar dat de droom van zijn leven weg was. Het warme welkom verzachtte zijn leed een beetje. Dat verhaal greep mij persoonlijk aan.'

Continu de bewoner in gedachten

Interne processen maken het soms moeilijk af te wijken van de standaardwerkwijze en in te spelen op de wensen van de bewoner. Marion: 'Het levert wel eens flinke discussies op om voor de persoonlijke behoeften van de bewoner te gaan. Dat betekent dat we soms de regels los moeten laten. Onze grootste valkuil is om de aangepaste processen als standaard te zien. Er komen steeds nieuwe mensen bij ons wonen. Met nieuwe wensen. Wij moeten dus continu de bewoner in gedachten houden. En onze werkwijze daarop afstemmen.' Cicero vroeg de bewoners naar hun wensen: 

Durf fouten te maken

Inmiddels voerde Cicero ‘minder papierwerk’ in op alle locaties, waardoor er bij medewerkers ruimte ontstond voor een warm onthaal en hernieuwde kennismaking. Vanuit de organisatie komen er steeds meer ideeën om persoonsgerichte zorg in de huisbezoeken op te nemen. 'Doordat we al langere tijd bezig zijn met het organisatiebrede traject ‘Cliënt centraal’ lukt persoonsgerichte zorg steeds beter.' Marion ziet dat steeds meer collega’s de zorg vanuit de bewoner bekijken. Ellen adviseert andere organisaties gewoon aan de slag te gaan met persoonsgerichte zorg. 'Durf fouten te maken en ontwikkel gaandeweg.' Marion: 'Er zijn nog veel aspecten waar Cicero aandacht aan zou kunnen besteden om de zorg nog persoonsgerichter te maken. Het is eigenlijk oneindig.'

Verder lezen

kennispleinchronischezorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten